Zimski uvjeti na cestama - savjeti i preporuke

Korištenje zimske opreme na vozilima obvezno od 15. studenoga 2024. godine do 15. travnja 2025. godine

FOTO:ilustarcija

Na području Šibensko-kninske županije zimski uvjeti na cestama najčešće nastupaju na državnoj cesti D-1, odnosno na cestovnom pravcu Knin-Gračac koji je uvršten u Odluku o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj, pa stoga prije kretanja na put tim pravcem provjerite svoju zimsku opremu te stanje i prohodnost ceste, kao i ostalih cesta na području drugih Županija kojima se namjeravate kretati. 
 
U narednom razdoblju očekuje nas promjenjivo vrijeme, praćeno kišom, vjetrom i maglom. Upravljanje vozilima u takvim je uvjetima otežano pa se vozačima preporučuje dodatni oprez jer se tada povećava i opasnost od prometnih nesreća.
 
Zimski uvjeti na cestama i obaveza korištenja zimske opreme na vozilima
 
Sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19, 42/20, 85/22, 114/22, 133/23) zimski uvjeti podrazumijevaju kolnik prekriven snijegom ili kad je na kolniku poledica. 
 
  •  Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom. Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg, led ili vodu na vozilu.
 

 
Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu.
U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 132,72 eura.

Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti („NN“ br. 85/16.; 24/17., 70/19., 60/20. i 79/23) propisano je sljedeće:
 
Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.

Zimskom opremom autobusa sukladno ovom Pravilniku, smatraju se lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima.

Pneumatici s čavlima ne smiju se postavljati na motorna vozila.

Pneumatici moraju biti primjereni za uporabu na vozilima ovisno o dimenzijama, brzini i nosivosti vozila.

Pneumatici na vozilima moraju odgovarati i dimenzijama što ih je odobrio proizvođač, namijenjeni za vožnju brzinom koja je jednaka ili veća od najveće brzine kojom se vozilo može kretati, te moraju biti dimenzionirani da izdrže najveće dopušteno osovinsko opterećenja vozila.

Pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po dimenzijama, obliku šara gazne površine, nosivosti, brzinskoj karakteristici, konstrukciji (radijalne, dijagonalne itd.) i marki/tipu.
 
Vožnja s upaljenim svjetlima od 1. studenoga do 31. ožujka

Podsjećamo vozače da je sukladno članku 102. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19, 42/20, 85/22, 114/22, 133/23) od 1. studenog do 31. ožujka i danju na motornim vozilima obavezno korištenje dnevnih ili kratkih svjetala.

Kod vozača motocikala i mopeda ovo pravilo vrijedi kroz cijelu godinu.

Obveza paljenja svjetala samo u razdoblju zimskog računanja vremena pravda se ekološkim razlozima (smanjenje ukupne potrošnje, a time i manja emisija CO2), dok prometni stručnjaci smatraju kako je svakako bolje imati upaljena svjetla tijekom svake vožnje, jer i za sunčanih dana upaljena svjetla doprinose većoj vidljivosti, a time i sigurnosti prometa, odnosno smanjenju broja prometnih nesreća. Nekoliko litara više potrošenog goriva tijekom cijele godine ne može se uspoređivati sa sačuvanim ljudskim životima.
 



Pisane vijesti